Önéletrajz feltöltés
Man at Work - Blog - Káromkodás a munkahelyen? – Néha beleférhet!
2022-04-07

Bármennyire is furcsán hangzik, néha bizony a munkahelyen is belefér egy kis káromkodás. Sőt, egy kutatás szerint a kollégák is hitelesnek és megbízhatónak tartják azokat, akiknek néha kicsúszik a száján egy-egy szitokszó.

Természetesen nem az öncélú vulgaritásról beszélünk, sokkal inkább arról, hogy több kutatás bizonyítja a káromkodásnak számos előnye van mind a magán-, mind a szakmai életünkre nézve.
Azok az emberek ugyanis, akik gyakrabban káromkodnak magánéletükben, magasabb szintű integritással és érzelmi intelligenciával rendelkeznek, nagyobb a szókincsük és magasabb az intelligenciahányadosuk is. A káromkodás olyan érzéseket és véleményeket közvetít, amelyeket a hétköznapi nyelv nem képes, ezért az emberek jobban megismerik a másikat, erősebb kapcsolatokat alakíthatnak ki, ami nagyobb bizalomhoz vezet.

Ha mindez nem lenne elég, a káromkodásnak még egészségügyi előnyei is vannak. Egy jól időzített szitkozódás csökkenti a kellemetlen érzést, fokozhatja a fájdalomtűrő képességet. Mindezt bizonyítja, hogy egy kutatás során a résztvevők képesek voltak 50 százalékkal hosszabb ideig jeges vízbe tartani a kezüket, ha közben átkozódtak, mint ha semleges szavakat használtak. Végül arra jutotta, hogy az időnként káromkodó embereknek jobb a keringése, nyugodtabbak, nagyobb irányítást és jólétet érzékelnek.

Persze más tészta a munkahelyi káromkodás, de ott sem teljesen tabu a dolog. Egy-egy erősebb kifejezés növeli az érvek hatékonyságát, a meggyőzőképességet. Az olyan ágazatokban, mint a gyártás és az informatika, a legszorgalmasabb és legtermékenyebb csapatok sokféle káromkodással heccelik egymást, és jobban is bíznak egymásban.

Tetszik vagy sem, a vulgaritás nagyon is jelen van a munkahelyeken. Egy 2019-es kutatás szerint egy átlagos brit munkavállaló 11 csúnya szót hall naponta a munkahelyén, és valljuk be, nincs igazán okunk feltételezni, hogy Magyarországon sokkal alacsonyabb lenne ez a szám. Tehát nem kérdés, hogy számolni kell a káromkodással a munkahelyi környezetben.

Az etikett szerint arra érdemes törekednünk, hogy kordában tartsuk érzelmeinket, urai legyünk azoknak, s ha ez nem menne, próbáljuk meg átkeretezni, finomabb formába önteni érzelmi kitörésünket. Ami fontos: ne használjunk olyan kifejezéseket, melyekkel mások érzéseit, meggyőződését, személyét sértenénk vagy őt zavarba hoznánk.