Önéletrajz feltöltés
Man at Work - Blog - Munkahelyi etikett: ezeket illik betartani
2023-08-08

A munkahelyi etikett szabályozza a munkahelyen elvárt viselkedési normákat. Mint a testbeszéd, a kommunikáció, az irodai eszközök használata. Hogy viselkedünk kollégáinkkal, illetve üzleti partnereinkkel. Nincs általános írott szabály a munkahelyi viselkedésre, ám ha professzionális és civilizált munkahelyi környezetet szeretne teremteni a vezető, akkor elengedhetetlen, hogy a munkatársak elfogadják és betartsák a munkahelyi etikettet.

Az első és talán a legfontosabb szabály, hogy a munkatársak tisztelettel forduljanak egymás és a vezetőik felé. Meg kell tanulnunk tiszteletben tartani a másik véleményét, vallási szokásait, akár politikai nézeteit. Nem baj, ha nem értünk egyet mindenben, de az viszont probléma, ha a véleményünket úgy tálaljuk, hogy közben a kollégánk személyét támadjuk, kritizáljuk. Ezzel nem a „megtámadott” kollégát minősítjük soha, hanem saját magunkat.

A munkahelyi pletykákat ereszd el a füled mellett! Tiszteljük mások szakmai és magánéletét egyaránt! Ha kíváncsi vagy bármilyen információra, amely a munkatársaiddal kapcsolatos, jobban teszed, ha felkeresed az illetőt és szemtől szemben beszélgettek! Mindenkinek joga van ahhoz, hogy egy vita esetén megvédje a saját álláspontját, de senkinek sincs joga ahhoz, hogy másokról a háta mögött rosszindulatú pletykákat terjesszen.

Ha távmunkában/home office-ban dolgozol és előre tudod, hogy meetinged lesz aznap, jelenj meg úgy a kamera előtt, ahogy ezt egy átlagos irodai napon tennéd! Várd meg, ameddig a másik befejezi a mondandóját, ne szakíts félbe senkit, miközben beszél! A testbeszéded is sugallja azt, hogy figyelsz és valóban „jelen” vagy a megbeszélésen! Győződj meg arról, hogy nincs a háttérben sikoltozó gyerek, halom szennyes, vagy kutya, ami megállás nélkül ugat…Ha épp nem kommunikálsz, kapcsold ki a mikrofont, így csökkentheted a felesleges zajokat!

Légy mindig elszámoltatható!

A munkavállalóknak felelősséget kell vállalniuk a kimondott szavaikért és viselkedésükért. Különösen akkor, ha nem a munkahelyi etikettnek megfelelően viselkedtek és hibát követtek el. Ez a személyes elszámoltathatóság szorosan összefügg a feddhetetlenséggel és az őszinteséggel. Érett személyiségre vall, ha valaki hibát követ el, majd beismeri és a sértettől bocsánatot kér.

Ha egy irodában többen ültök, nem illik hangoskodással zavarni a többi kollégát. Ha privát ügyben kell telefonálnod, vonulj félre egy olyan helyiségbe, ahol mások munkáját nem akasztod meg hangos telefonálással! A csapkodás és „tollcsattogtatás” is borzasztó zavaró lehet másoknak miközben dolgoznak melletted.
Amennyiben a munkatársadnak orvoshoz kell menni munkaidőben, nem illik kifaggatni, hogy miért és kihez megy. Ez magánügy. Ilyenkor a legjobb, ha nem vársz semmiféle magyarázatot, ha szeretné elmondani, úgyis meg fogja osztani veled.

Ha belépsz egy közös térbe, ahol már ott vannak a munkatársaid, te köszönj először! Nagyon nagy tiszteletlenség, ha ezt elmulasztod nemtől és kortól függetlenül.
Bármennyire is rendetlen a munkatársad, tiszteletlenség az asztalán „kotorászni”. Pláne, ha azt mondod neki, hogy „csak rendet szerettél volna tenni”. Nem illik más holmija között turkálni. Nagyon idegesítő, ha mások a távolléted alatt átrendezgetik a papírjaidat, dokumentumaidat.

Fontos, hogy mit viselsz. Ha nincs különösebb szabály a munkahelyeden arra vonatkozóan, hogy milyen ruhát viselhetsz, akkor neked kell mérlegelned, hogy mi az, amiben jól is érzed magad és a pozíciódhoz is passzol. Ha nem vagy biztos benne, hogy mi az, ami jól áll, válaszd a hagyományos irodai stílust! A klasszikus fekete, kék, szürke és fehér színekkel nem lehet melléfogni.

Ha csapatban dolgozol, az felelősséggel jár. Ha valaki nem végzi el a munka rá eső részét, akkor a többiekkel „szúr ki”, nekik kell emiatt stresszelni és többet dolgozni. Ez ellenszenvet válthat ki egy közösség körében, csökkenhet emiatt a termelékenység, amelyet akár a vállalat bevételi oldala is megérezhet.

Amennyiben a kollégák nem tartják be ezeket a normákat és a jó munkahelyi légkört veszélyezteti az etikett mellőzése, jobb, ha megbeszéljük aggályainkat először azzal a kollégával, akinek a viselkedése zavar bennünket. Ha nem jutunk dűlőre a munkatárssal és továbbra sem változik a helyzet, forduljunk felettesünkhöz, aki segít, hogy minél előbb rendeződjön a kényelmetlen szituáció!

Ha barátságos és produktív csapatban szeretnél dolgozni, keresd a legfrissebb állásajánlatainkat a weboldalunkon! www.manatwork.hu

Értjük.
Megtaláljuk.