Önéletrajz feltöltés
2016-06-22

Érdemes felmérni a fizikai dolgozók elégedettségi indexét? A kérdés költői, a válasz egyértelmű.

Man at Work - Blog - Ha nem elégedett, szó nélkül továbblép…

„A kiszámíthatatlan és szélsebes változások korszakát éljük, melyben bármelyik vállalat, amely elhatárolja magát alkalmazottaitól és nem hajlandó tartalmas kapcsolatot kialakítani velük, bukásra van ítélve. Azok lesznek sikeresek, amelyek képesek felmérni és kielégíteni a legfontosabb emberi igényeket: a jó kapcsolatok iránti igényt.” (Mark Effron 2004.)

A fenti idézet nagyon fontos felismerés. A múlt században azt hitték sokan, hogy az emberi lélek elnyomható, kiiktatható. A dolgozókra több helyen igyekeztek lélegző robotként tekinteti, maximálisan a munka szolgálatába állítani a képességeiket. Mára kiderült – bár furcsa, hogy ezt egyáltalán elhitték és el tudták magukkal hitetni vezetők, de akár szociológusok is –, emberi tényező nélkül egy emberek által működtetett világban nem lehet fejlődni, innovatívnak lenni.

Egy cég vagy egy vállalkozás akkor tud jól működni és versenyképes maradni, ha az emberei igényeire fogékony. Lényeges a technológia, az értékesítés, a termékek minősége, a legyártásuk, de mindezek az elemek nem alakulnak és fejlődnek maguktól. Még mindig kell hozzájuk az ember és ez így is lesz, ideje felismerni hát, hogy miben rejlik az ereje. Egy cég akkor versenyképes, ha munkavállalóit motiválni tudja, ebből következik, hogy ők nyitottabbak a tanulásra, az új ismeretek elsajátítására, így hatékonyabbak, rugalmasabbak tudnak maradni. Mindehhez hozzátartozik az is, hogy a vezetés hogyan bánik beosztottjaival. A tisztelet, a korrektség a beosztott felé sokszorosan megtérül.

Pontosan miről van tehát szó?
Egyre nehezebb feladat egy munkáltatónak megtalálni a megfelelő fizikai munkaerőt, majd meg is tartani a helyén. A vizsgálatok azt bizonyítják, hogy szakmunkások esetében nem igazán hangzik el kritika vagy észrevétel a főnök felé, inkább az egyre több távollét hívhatja fel a vezető figyelmét arra, hogy az alkalmazott nem találta meg azt, amit keresett. Jellemzően inkább „lelép”, mint hogy időben jelezne, kérne, hisz azt tanulhatta meg, hogy szava úgy sincs. Innen már csak egy lépés a felmondás, amely rombolja a többi dolgozó hangulatát és motivációját is. Ha pedig már komoly, hírhedt fluktuáció a jellemző egy munkahelyen, akkor nagyon nehéz bárkit is ott tartani, hiszen, aki marad, az többletmunkával találja magát szemben, másrészt meg maga is elgondolkodik, hogy ő itt jó helyen van-e, ha szinte mindenki távozik mellőle. Időben lenne érdemes megtenni bizonyos lépéseket a megbízható, kitartó munkavállalók megtartása, motiválása érdekében. Hosszútávon sokkal megtérülőbb befektetés, mint újakat betanítani és bízni abban, hogy ők majd maradnak. A negatív spirál, ha beindul, nagyon nehéz visszafordítani.

Mivel tarthatja meg egy cég a munkavállalóit?

Íme:

  • Folyamatos kritika, kijavítás helyett elismeréssel vagy olykor egy-egy szívből jövő köszönömmel.
  • Ha a dolgozóinak hagy időt arra, hogy feltöltődjenek, a családjukkal is tölthessenek időt, és újult erővel, pihenten jöhessenek dolgozni.
  • Átlátható, érthető motivációs struktúrával.
  • Követhető, tiszta és rendszeres kommunikációval.
  • Elegendő időt hagy a betanulásra, ismeretszerzésre.
  • Ha odafigyel arra, hogy az embereket többnyire emeli, ha összetartó csapatként működhetnek együtt, és erre nem sajnálja sem az időt, sem a pénzt. Egy-egy, a gárda stílusához illő csapatépítő nap óriási hatású lehet.
  • Megfelelő munkakörülményeket biztosít.
  • Tanulási, karrierépítési lehetőség biztosítása.

Munkaerő-kölcsönző cégként havonta több mint ezer fizikai munkavállalóval tartjuk a kapcsolatot, beszélgetünk velük, kérdezzük őket, és válaszaikból az derül ki, hogy közel sem csupán a megkereshető fizetés az, ami miatt esetleg továbblépnek. Partnereinkkel közösen a jövőben a kiváló munkakörnyezet érdekében kívánunk tenni.