Man at Work - Sikeresebb a karrierépítésben, aki jól öltözik

Man at Work - Sikeresebb a karrierépítésben, aki jól öltözikÁllásinterjúk, üzleti találkozók, megbeszélések, televíziós stúdióbeszélgetések, esetleg hétköznapok a verseny, vagy épp a közszférában. És hogy mi bennük a közös? Hogy a megjelenés, a megfelelő öltözék mindenütt rendkívül fontos, hiszen az emberről alkotott benyomás 55%-ban a megjelenésből és 38%-ban a stílusból tevődik össze. A hiteles business megjelenés fortélyaira, és a "vizuális katasztrófák" kikerülésére Schiffer Miklós stílustanácsadó oktatta a résztvevőket a FIVOSZ (Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége) konferenciáján.


"A stílusos emberekhez a siker is közelebb jön "tartja a közismert mondás, amelyet az USA-tól Japánig nem csupán mondanak, hanem igyekeznek is a gyakorlatba ültetni az üzlet világában. Nálunk egyelőre inkább a szólamok szintjén ismerik a megállapítást: így még gyakran jellemzi a közszereplőket, az üzleti életben mozgókat, továbbá a konferencián felszólalókat a TSz-elnökös megjelenés, a szürkeség, a stílustalanság. Aminek nem kellene szükségszerűnek lennie, hiszen a stílus, a jó ízlés nem csupán a pénztárcán múlik. A stílus tulajdonképpen a személyiséghez rendelt titkos kód vagy lebegő üzenet, amely az öltözék, a viselkedés és az attitűd elemeiből tevődik össze.

Ne akarjunk görcsösen fiatalnak látszani

Az öltözék pedig akkor korrekt és hiteles, amikor a személyiség, a testalkat, az életkor és a ruházat között harmónia van. Főként nőknél jellemző, hogy szeretnék kissé "alulöltözni" az életkorukat és a 40-es, 50-es éveikben járva kívánnak huszonévesként megjelenni. De ne feledjük, a kevesebb több! Sokkal előnyösebb benyomást kelt egy stílusosan, de a korának megfelelően öltözködő hölgy, mint az, aki görcsösen szeretne fiatalabbnak látszani. Az üzleti szférában viselt női öltözékek "frontján" egyébként máig az ideális szoknyahossz körül van a legtöbb bonyodalom. Ennek legalább térdig érőnek kell lennie és nem csupán az állásinterjúk erejéig...

Nőknél legyen zárt a cipő

Rengetegen esnek abba a hibába, hogy alig pár héttel a sikeres állásinterjú után már ezt a dresszkódot félredobva járnak-kelnek az irodák folyosóin. Nőknél a másik gyakori, kritikus terület a cipő. Az üzleties öltözködés szabályainak mindenképp a zárt cipők felelnek meg - a nyitott, a lábfejet, lábujjakat szabadon hagyóknak már szexuális üzenete is van.

Férfiaknál fontos a megfelelő ingméret

A férfiak már más - főként az ingméretek, a színösszeállítás és a ruhadarabok viselése - terén hibáznak látványosan az öltözködésben. Elterjedt, ám rossz szokás például a szükségesnél alul méretezettebb ingek viselése, ami rengeteget ronthat az összképen - sőt, rosszabb esetben akár a tárgyalások végkimenetelén is. Ám a helyes ingméret megállapítására remek teszt-módszer az összes gomb begombolása, egészen a nyakig. Ha nyaktájékon kissé szoros az ing - mint ahogy azt sok, stílus szempontjából átgondolatlan TV-s beszélgetés kellemetlenül feszengő szereplőjén láthatjuk - biztosan nagyobb ingre van szükség. Férfiaknál az öltözködésben tapasztalható szürkeség, egyhangúság sem célravezető.

Nagyon elterjedt az indokoltnál gyakoribb drapp és bézs színek használata - amin ízléses keretek között, több bátorsággal, változatosabb színösszeállítással azért lehet változtatni. Emellett az állandóan nyitva hagyott zakó, öltönyfelső is komoly, de igen gyakori stílus-szarvashiba. Ennek oka: túlzott, indokolatlan nyitottságról árulkodik, ami üzleti szempontból sem épp szerencsés üzenet.

Hazánkban mindemellett a rendezvényekre kiadott dress code-ok áthágásából is rendre sportot űznek a szakemberek - akár alkalmazottként, akár vállalkozóként szerepelnek a meghívottak között. Ám bármi is motiválja őket ebben, mindenképp rossz üzenetet közvetítenek a környezet felé.

Senki sem reménytelen eset

Ugyanakkor pozitívum, hogy az üzleti élet egyetlen szereplője sem reménytelen eset divatügyben. A világhírű olasz divattervező, Giorgio Armani megfigyelése szerint stílusban mindenki fejleszthető valamennyire. Igaz, ehhez nem árt némi tudatosság, hiszen a hazai lakosság túlnyomó többsége impulzív módon - jobbára öröm vagy bánat hatására - ugrik fejest a bevásárlóközpontok kínálatába és frissíti fel ruhatárát. Így aztán az átlag magyar ruhásszekrényének 2/3-a van tele kevésbé hasznos, más darabokkal nehezen harmonizálható öltözékekkel. Ami nyilván nem jön túl jól, amikor üzleties szettet szeretnének összeállítani maguknak. Emellett a megújulás, a változatosság igénye is fontos.

Megéri pénzt fektetni az öltözékbe

A becslések szerint honfitársaink - anyagi helyzetüktől függetlenül - 15 évente vásárolnak új télikabátot. Noha gyakori tapasztalat, hogy a valós pozíciójuk feletti szintet megcélzó és annak megfelelően is öltözködő szakemberek idővel sikeresebbek a karrierépítésben. A környezet ugyanis jól reagál a megjelenésükben is kifejezett optimizmusukra.

Forrás: Monster - Takács Gabriella

<< Vissza