Man at Work - Blog - Alvásproblémák következményei

A kielégítő alvás elengedhetetlen mentális egészségünk karbantartásához. A munkahelyünkön is akkor fogunk tudni jól teljesíteni, ha kipihenten állunk neki a napi feladatoknak.

Man at Work - Blog - Alvásproblémák következményei

Szomorú tény, hogy a felnőtt korú lakosság körülbelül egyharmada küzd álmatlansággal éjszakánként. Persze sokunk számára ez csupán egy rövid élettartamú probléma, s döntően a nehezebb, stresszesebb időszakokhoz kötött, de sokan küzdenek a kóros álmatlansággal is.

Hogy mindez miért is fontos? A mentálhigiéniával foglalkozó szakemberek között hagyományos nézet, hogy az alvászavarok együtt járnak más pszichés nehézségekkel is, az álmatlanság lényegében egy következménye ezeknek. Vagyis azért nem tudunk aludni, mert például idegesek vagyunk, vagy a depresszió miatt nem vagyunk fizikailag aktívak a nap folyamán.

Az álmatlanság persze nem feltétlenül előfutára a mentális egészséggel kapcsolatos problémáknak. A rossz alvás nem jelenti azt, hogy feltétlenül depresszió vagy hallucináció alakul ki, de sok ember számára az álmatlanság is része lehet a sokrétű mentális problémáknak. Például egy ördögi kör jöhet létre: kimerülten a problémák még intenzívebbnek tűnhetnek, ez viszont nehezebbé teheti az éjszakai pihenést.

Adódik a kérdés: hogyan károsíthatja a mentális egészségünket az álmatlanság? Például úgy, hogy az alváshiány nagy hatással lehet mind a gondolataink tartalmára, mind pedig azok feldolgozására. Az ismétlődő negatív gondolati körök pedig negatív érzelmekhez vezetnek.

A helyes alvásra emiatt legalább annyi hangsúlyt kéne fektetnünk, mint a táplálkozásra vagy a rendszeres edzésre – különösen akkor, ha éppen nehéz időket élünk. Ha a pihentető alvás hosszú időn keresztül nem a társunk, érdemes segítséget keresnünk. Így nemcsak jobban fogunk aludni, hanem megmenthetjük magunkat rengeteg negatív következménytől is.