A kollégáiddal történő elektronikus levélváltás akár elbocsátáshoz is vezethet, ha nem tartod be az e-mailen történő kommunikáció íratlan szabályait. Nyolc tanácsot adunk, hogy semmiképp se legyen baj.
Kezdjük azzal, amit sokan nem tudnak. A munkáltató – amennyiben a szerződésedben tájékoztatott arról, hogy magáncélra nem használhatod a munkahelyi e-mail rendszert, és ellenőrizheti azt – jogosult az ellenőrzése alá vonni a hivatalos e-mail címeden folytatott levelezésedet, beletekinteni azokba, még akkor is, ha magánjellegű levelezést folytattál. Ilyen esetben pedig komoly problémák adódhatnak, ha a főnököt és annak döntéseit tárgyaltad ki vagy minősítetted egy kollégával folytatott levelezésben, arról nem is beszélve, ha a cég ügyeiről értekeztél esetleg egy arra nem jogosult külső emberrel.
Mindez persze nem vonatkozik a személyes e-mail címedre érkező és onnan elküldött levelekre. Még akkor sem, ha munkaidőben használtad a fiókot. Persze azért jobb, ha nem hagyod nyitva, mikor a nap végén felállsz az asztalodtól.
Levelezni azonban kell, naponta több tucatnyi e-mailt küldünk és fogadunk, így az alábbi tanácsokat érdemes megfogadni, ha nem akarsz bajba kerülni.
- Soha ne kritizálj senkit úgy, hogy azt személyes támadásnak vehesse. A legrosszabb, amit tehetsz az ítélkezésen túl, ha gúnyolódva idézel tőle valamit.
- Soha ne fejtsd ki senkiről a személyes véleményedet az e-mailben, és soha ne tégy általános kijelentéseket egy csoportról. Különösen azokat a témákat kerüld, amelyek sérthetik mások vallási, politikai és szexuális orientációját vagy etnikai hátterét.
- Ha úgy érzed, hogy az általad megfogalmazott dolgok bizonyos pontokon vagy körülmények között kissé helytelenek vagy zavarba hozhatnak, inkább fogalmazd át a leveledet. A munkahelyi levelezésed csak szakmai dolgokról szóljon.
- Ne ossz meg ezen keresztül személyes információkat az életedről, hacsak azok nem relevánsak valamiért a munka szempontjából is.
- A munkatársak teljesítményéről való diskurzus egyáltalán nem helyénvaló, még akkor sem, ha hízelgő, amit mondasz. Az egyetlen kivétel ez alól az, ha te vagy az illető felettese, és e-mailen keresztül beszélsz a teljesítményéről a HR-osztállyal vagy a saját vezetőddel.
- Ne bonyolódj feltételezésekbe a cégedet vagy a kollégáidat illetően. A következtetéseid könnyen félreérthetők írásban, még akkor is, ha jó szándék vezérelt.
- Ne tegyél kéretlen ajánlatokat e-mailen keresztül. Ha valaki kifejezetten kéri a visszajelzésedet, akkor persze megoszthatod vele. Máskülönben tartsd meg a véleményedet magadnak.
- Sose mondd el senkinek e-mailben, hogy fontolgatod a felmondást. Ez az információ könnyen a vezetőd kezébe kerülhet. Ha tervezed a felmondást, a vezetőd legyen az első, aki megtudja.