2018-03-23

A kollégáiddal történő elektronikus levélváltás akár elbocsátáshoz is vezethet, ha nem tartod be az e-mailen történő kommunikáció íratlan szabályait. Nyolc tanácsot adunk, hogy semmiképp se legyen baj.

Man at Work - Blog - Egy ártatlan e-mail is vezethet kirúgáshoz

Kezdjük azzal, amit sokan nem tudnak. A munkáltató – amennyiben a szerződésedben tájékoztatott arról, hogy magáncélra nem használhatod a munkahelyi e-mail rendszert, és ellenőrizheti azt – jogosult az ellenőrzése alá vonni a hivatalos e-mail címeden folytatott levelezésedet, beletekinteni azokba, még akkor is, ha magánjellegű levelezést folytattál. Ilyen esetben pedig komoly problémák adódhatnak, ha a főnököt és annak döntéseit tárgyaltad ki vagy minősítetted egy kollégával folytatott levelezésben, arról nem is beszélve, ha a cég ügyeiről értekeztél esetleg egy arra nem jogosult külső emberrel.

Mindez persze nem vonatkozik a személyes e-mail címedre érkező és onnan elküldött levelekre. Még akkor sem, ha munkaidőben használtad a fiókot. Persze azért jobb, ha nem hagyod nyitva, mikor a nap végén felállsz az asztalodtól.

Levelezni azonban kell, naponta több tucatnyi e-mailt küldünk és fogadunk, így az alábbi tanácsokat érdemes megfogadni, ha nem akarsz bajba kerülni.

  1. Soha ne kritizálj senkit úgy, hogy azt személyes támadásnak vehesse. A legrosszabb, amit tehetsz az ítélkezésen túl, ha gúnyolódva idézel tőle valamit.
     
  2. Soha ne fejtsd ki senkiről a személyes véleményedet az e-mailben, és soha ne tégy általános kijelentéseket egy csoportról. Különösen azokat a témákat kerüld, amelyek sérthetik mások vallási, politikai és szexuális orientációját vagy etnikai hátterét.
     
  3. Ha úgy érzed, hogy az általad megfogalmazott dolgok bizonyos pontokon vagy körülmények között kissé helytelenek vagy zavarba hozhatnak, inkább fogalmazd át a leveledet. A munkahelyi levelezésed csak szakmai dolgokról szóljon.
     
  4. Ne ossz meg ezen keresztül személyes információkat az életedről, hacsak azok nem relevánsak valamiért a munka szempontjából is.
     
  5. A munkatársak teljesítményéről való diskurzus egyáltalán nem helyénvaló, még akkor sem, ha hízelgő, amit mondasz. Az egyetlen kivétel ez alól az, ha te vagy az illető felettese, és e-mailen keresztül beszélsz a teljesítményéről a HR-osztállyal vagy a saját vezetőddel.
     
  6. Ne bonyolódj feltételezésekbe a cégedet vagy a kollégáidat illetően. A következtetéseid könnyen félreérthetők írásban, még akkor is, ha jó szándék vezérelt.
     
  7. Ne tegyél kéretlen ajánlatokat e-mailen keresztül. Ha valaki kifejezetten kéri a visszajelzésedet, akkor persze megoszthatod vele. Máskülönben tartsd meg a véleményedet magadnak.
     
  8. Sose mondd el senkinek e-mailben, hogy fontolgatod a felmondást. Ez az információ könnyen a vezetőd kezébe kerülhet. Ha tervezed a felmondást, a vezetőd legyen az első, aki megtudja.