2016-09-12

Aki kis híján őrületbe kerget minket. Biztosan ismerős a helyzet, amikor munkatársunk lelki szemetesládának néz minket, s napról napra „elkényeztet” aktuális problémáival. A végére aztán felhúzzuk magunkat, s még a munkára sem tudunk koncentrálni. Íme, pár tipp, hogy miképp lehet leszerelni a non-stop nyafogó kollégákat!

Man at Work - Blog - A folyton panaszkodó kolléga


Kézenfekvő megoldás lenne persze messzire elkerülni őket, de valamiért úgyis mindig megtalálnak, így hát nincs más választásunk: próbáljuk meg pozitív irányba terelni a csevejt.
Rákérdezhetünk arra, hogy lett –e valami pozitív hozadéka is az ügynek, amiről épp panaszkodik. Így empatikusak vagyunk, de egyben jó irányba tereljük a beszélgetést.

1. Érdemes dicsérni őket, hogy az óriási, világot megrengető problémájuk ellenére milyen pozitívan állnak az ügyhöz. Így büszkék lesznek magukra és talán abbamarad a panaszcunami.

2. „Nem semmi! Hogyan szoktál ilyesmiből kimászni?” Ez is jó válasz lehet, hiszen így problémagerjesztőből problémamegoldó üzemmódba állítjuk át őket.

3. Megpróbálkozhatunk azzal is, hogy segítséget ajánlunk. Ez veszélyesnek tűnhet, de igazából nem az. Mivel a legtöbb esetben nem barátról van szó – akinek a problémáin örömmel segítünk –, a nyavajgó kolléga általában befejezi a negatív szövegelést, hiszen általában nem azt akarja, hogy segítsenek rajta, hanem hogy valakire ráönthesse a bánatát.

4. Hivatkozhatunk arra, hogy nekünk és rossz napunk van és egyszerűen lepattintjuk magunkról. Ez általában bejön, de ha rendszeresen ezzel az eszközzel élünk, akár meg is bánthatjuk a drága kollégát.

5. Sokkal hatékonyabb, ha bokros teendőinkre hivatkozva hárítjuk el a bánatos munkatársat. A panaszkodó ugyanis azért tud minket a bánatával terrorizálni, mert nagyon ráér. Ha viszont azzal szegezzük szembe, hogy nekünk kismillió feladatunk van, talán magába száll, és rájön, hogy rosszkor hozakodott elő a témával. Még az lehet, hogy holnap más „áldozatot” talál.