Man at Work - Blog - Bürokráciacsökkentés

Nyilvánosságra került a kormány bürokráciacsökkentő csomagjának első felvonása. Ennek alapján a cégek bizonyosan jól járnak, a költségvetés és a munkavállalók azonban aligha. A kormány a bürokráciacsökkentés jegyében múlt csütörtökön nyilvánosságra hozott intézkedési tervei szerint a mikro- és kisvállalkozások a lehető legkönnyebben vehetik majd fel és bocsáthatják el az embereiket. A felsorolt indokok jövőbeni bővítésével nem kell valamilyen negatív tartalmú értékítéletet megfogalmaznia a munkaadónak, ha el kívánja bocsájtani alkalmazottját.

A kormány a bürokráciacsökkentés jegyében múlt csütörtökön nyilvánosságra hozott intézkedési tervei szerint a mikro- és kisvállalkozások a lehető legkönnyebben vehetik majd fel és bocsáthatják el az embereiket. A felsorolt indokok jövőbeni bővítésével nem kell valamilyen negatív tartalmú értékítéletet megfogalmaznia a munkaadónak, ha el kívánja bocsájtani alkalmazottját.

Ezzel együtt más munkavállalói jogokat is felülvizsgálna a kormány. Csökkenteni tervezik a fizetett szabadságokat, de rövidebb lesz a felmondási idő és kevesebb a végkielégítés összege. Szintén visszafaragna a kormány az éjszakai és hétvégi bérpótlékokból, a folyamatos üzemű vállalkozásoknál pedig lehetővé tennék az 5,5 napos munkahetet. Elvileg a kis és középvállalkozások helyzetét könnyítenék ezekkel a lépésekkel, kérdés azonban, hogyan kaphatnának más elbírálást például a kötelező szabadság megállapításában a kicsik és a nagyok.


Munkát vesztenek a könyvvizsgálók…


A könyvvizsgálói jelentési kötelezettség értékhatárát 100 helyett 200 millió forint árbevételnél húznák meg. Ez a szint 2014-től 300 millióra emelkedne, ezzel újabb hétezer cég járna jobban.


Jelentős egyszerűsítések lesznek például az adóadminisztrációban. Bizonyos fizetési kötelezettségeket egyetlen utalással lehet majd teljesíteni – például az áfát és a termékdíjat. Ezen az alapon vélhetően egy füst alatt lesz intézhető az áfa és a jövedéki adók fizetése, de adott esetben a bérre rakódó járulékok is. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár adatbázisa össze lesz fésülve. Vagyis az egészségbiztosítás adatait nem a vállalkozásoknak kell majd megküldeniük, hanem a NAV válogatja le azokat.