Man at Work - Blog - A sokszínű, nyitott és befogadó cégeké a jövő

A mai nehéz munkaerő-piaci helyzetben egy cég sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy valamiféle diszkrimináció miatt veszítsen értékes munkaerőt. Kutatások is bizonyítják ugyanis, hogy sikeresebbek azok a cégek, melyek nyitottak a sokszínűségre.

Man at Work - Blog - A sokszínű, nyitott és befogadó cégeké a jövő

A 21. században a vállalatok számára a sokszínűség - amikor a sikeres működésnek egyre inkább előfeltétele az innováció és a kreativitás -, létszükséglet. Gondoljunk csak bele! Többféle nemi, etnikai vagy épp vallási háttérrel rendelkező emberek sokkal többféle perspektívát, tapasztalatot, ötletet tudnak belevinni a mindennapi munkába. A cégeknek pedig alapvető üzleti érdekük, hogy leképezzék a közeget, a társadalmat, amelyben működnek, mert akkor hitelesebben tudnak működni, sikeresebben tudnak eladni. Ezt mára kutatási eredmények is bizonyítják.

Egy közelmúltban nyilvánosságra hozott kutatásban 366 cég vezetőségének nemi és etnikai sokszínűségét vizsgálták meg. Az eredményekből kiderült, hogy a sokszínűbb cégek nyereség és árbevétel szempontjából is jobban teljesítettek. A nemzeti iparági átlagokhoz képest a nemek szempontjából leginkább kiegyensúlyozott vállalatok 15 százalékkal, míg az etnikailag legsokszínűbb vállalatok 35 százalékkal hoztak nagyobb bevételt, mint legkevésbé nyitott társaik.

Nem is csoda, hiszen ezek a cégek kreatívabbak, jobb döntéseket hoznak, szélesebb ügyfélkört tudnak megszólítani, és a dolgozók is elégedettebbek. A sokszínűség irányába tett lépések közvetlenül befolyásolják a teljesítményt. Így például már elég széles körben, hogy a legnagyobb whiskyvásárlók az indiaiak, a skót és ír whiskygyártóknak ezért már nem csak a marketingben kell ezt felhasználni, hanem olyan munkavállalókra is szükségük van, aki érti, ismeri ezt az ízlést, ízlelést, tud kommunikálni a vásárlókkal. Ki lehetne erre jobb személy, mint egy indiai származású dolgozó?

A felmérések azt is kimutatták, hogy a komplex problémákat versenyképesebben oldják meg a vegyesebb összetételű csapatok, változatosabbak az ötletek, ami az ügyfelek részéről az elsődleges elvárás a tanácsadó cégek irányában. Így elemi érdekük például a nemi szempontból kiegyensúlyozott munkahely felépítése. A szakemberek szerint azért kellenek például nők vezető pozícióba, mert más a vezetési stílusuk, és egyáltalán nem az az elvárás, hogy idomuljanak a férfiakhoz. Inkább sokszor abban kell segíteni, hogy egy kicsit merészebben merjék hallatni a hangjukat, megtegyék az első lépést, észrevenni az erőfeszítéseket. Fontos azonban, hogy nemi szempontból kiegyensúlyozott szabályozókra van szükség, mert az esélyegyenlőség csak így valósulhat meg igazán.

Célravezető lehet, ha eleve befogadó a cég toborzási stratégiája és megpróbálunk tenni az interjúztatók és kiválasztást végzők, akár tudatalatti előítéletei ellen. Mert ugye, amikor valaki büszkén mondja, hogy csak besétál a jelölt, és már tudom, hogy felveszem-e vagy sem, akkor az illetőt a meglévő előítéletei befolyásolják.