Man at Work - Blog - A munkáltatói márka kialakításának első lépései

Egy attraktív munkáltatói márka kialakítása és fenntartása alapvetően befolyásolja azt, hogy egy szervezet versenyképes legyen a toborzásban és a magas minőségű munkaerő megtartásában. Mutatjuk hogyan lehet mindezt elérni.

Man at Work - Blog - A munkáltatói márka kialakításának első lépései

Leírva persze egyszerűnek tűnik mindez, a gyakorlatban azonban a cégek többsége még a sötétben tapogatózik az úgynevezett „employer branding” témában. Pedig a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben kulcsfontosságú milyen képet mutat kifelé magáról egy cég, s mennyire tartják nagyra jelenlegi és persze jövőbeli munkavállalói.

A régimódi felfogás szerint csak a fogyasztói márkát kell építeni, egy sikeres fogyasztói márka pedig automatikusan hozza majd magával a jó munkáltatói márkát. Ám ne feledjük: attól még, hogy a terméket kedveli egy-egy potenciális munkavállaló, közel sem biztos, hogy akar is a cégnél dolgozni.

Nem újdonság ma már senkinek sem, hogy hazánkban a cégek gyakorlatilag folyamatosan toborozni kényszerülnek, mert egy-egy munkavállaló átlagosan 1-1,5 évet tölt csak el a vállalatnál, a magasan képzett és nyelveket beszélő álláskeresőkért pedig egyre inkább meg kell harcolni. A fent említett termékkommunikáció önmagában nem elég ahhoz, hogy a megfelelő jelölteket vonzzuk be. Amíg ugyanis a fogyasztói márka esetében egy-egy jó marketing fogással ügyesen alakíthatjuk a termék megítélését és alakíthatunk ki jó brandet, a munkáltatói márka esetében már óvatosabbnak kell lennünk, ott ugyanis a nálunk dolgozó volt és jelenlegi kollégák, vagyis a humán közösség által generált szóbeszéd lesz a meghatározó abban, hogy milyen híre megy a vállalatnak.

Nézzük tehát mit kell tenni a siker érdekében! Először is mérjük fel a terepet, azaz kerüljünk tisztába azzal, hogy mit gondolnak a kollégák a jelenlegi munkáltatói márkáról. Végezzünk anonim felmérést, melyben a kollégák valós véleményét kérjük ki a vállalatról és annak folyamatairól. Őszinte és kemény kérdéseket tegyünk fel, csak így tudhatjuk meg mi az igazság. A visszajelzés jó alapot képezhet annak az üzenetnek a kialakításához, amelyet közvetíteni szeretnénk.

Ha ezzel megvagyunk, kutassunk fel helyi sikersztorikat. A cégen belül fejlődő és sikeres karriert befutó kollégák az egyik legerősebb pillérei lehetnek a munkáltatói márkának. Keressük meg őket, s találjuk meg a módját annak, hogyan mutathatnánk meg azt miképp ívelt fel karrierjük a cégben, hogyan fejlődtek eközben emberileg és szakmailag, s hogyan töltenek be kulcsfontosságú szerepet a vállalat életében. Amennyiben ugyanis konkrét példákra alapozzuk a munkáltatói márkát, azzal világossá tesszük az álláskeresők számára, hogy milyen karrierlehetőségeket tudunk nyújtani és abból is ízelítőt kapnak, hogy milyen a cégnél dolgozni.

Fontos, hogy a márkaépítésnél használjunk valós fotókat. Ne alapozzunk stock fotókra a vállalati élet bemutatásakor, használjunk profi fotós által készített képeket a munkahelyről, a dolgozó kollégákról vagy egy-egy csapatépítő rendezvényről. A profi képek segítenek abban, hogy a vállalati kultúráról képet kapjanak a jelöltek és el tudják képzelni, milyen is a „dress code”, az emberek és az általános hangulat a cégnél.