Man at Work - Blog - 4 tipp, hogy szeressenek a munkahelyen!

Munkahelyi teljesítményünket és sikereinket befolyásolja, mennyire érezzük jól magunkat a munkahelyen és mennyire kedvelnek minket munkatársaink. Hogyan válhatunk szerethetővé a munkahelyen?
Alapvetően meghatározza a munkához és feladatainkhoz való hozzáállást, hogy a munkahelyen szeretnek-e, elfogadnak-e minket. Sőt a karrierünk alakulását is befolyásolhatja!

Man at Work - Blog - 4 tipp, hogy szeressenek a munkahelyen!

1. Értsük meg és fordítsuk le a saját nyelvünkre a munkahelyi kultúrát!

Minden munkahelyen tetten érhető egy adott "munkahelyi kultúra", ami alatt elsősorban az ott jellemző interakció-stílusokat, viselkedésmódokat, társas tevékenységeket, normát, értékeket értjük - hívta fel a figyelmet Farkas Lajos pszichológus.
Lehet az adott munkahely például erősen versengő, illetve lehet kifejezetten kooperatív jellegű. Jól látszik ebből a példából, hogy mennyire különböző tud lenni egy munkahely általános közege. Nagyon fontos emiatt, hogy pontosan felmérjük, feltérképezzük ezt a munkahelyi kultúrát, hogy megfelelő módon lehessünk jelen benne, és megtalálhassuk a saját helyünket.
Ennek megvalósítása leginkább úgy lehetséges, ha sikerül az adott munkahelyet és annak társas jellegeit igazán a magunkénak tekinteni. A szakértő felhívta a figyelmet: egyáltalán nem evidens, hogy ez sikerül. Gyakran bizonyos erőfeszítést kíván a megvalósítás, aktív foglalkozást a dologgal, önmagunk számára valamifajta "lefordítását" a munkahelyi viszonyoknak és jellemzőknek.

2. Figyeljünk a metakommunikációra

Felmerül a kérdés: ha a fenti kereteket saját magunk számára már értelmeztük és lefordítottuk, hogyan viselkedjünk? Farkas Lajos szerint segítségünkre lehet az általános civilizáltság, érdeklődés, együttműködési készség, bizalom, a derű és a szakmai kompetencia.
A metakommunikációnk is jó, ha tükrözi mindezeket:
- hanghordozásunk legyen barátságos
- tekintetünk nyugodt, nyílt és érdeklődő
- testtartásunk és végtagjaink elengedettek, feszültségmentesek
Így könnyebben tudnak mások is velünk, valamint mi másokkal kapcsolatot teremteni, élő interakciót kialakítani. Amennyiben ez létrejön, jó eséllyel ismerhetjük és tanulhatjuk meg a munkahely sajátos társas viszonyait és stílusait. Ennek birtokában pedig sikeresen alkalmazkodhatunk, valamint önmagunkat érvényesíthetjük.

3. Ne húzzuk ki magunkat teljesen a közös programokból

Annak kapcsán, hogy szerethetővé váljunk a munkahelyen, sokakat az foglalkoztat leginkább, hogy az irodán kívüli közös programokban mennyire érdemes részt venni és milyen hatással lehet ez a megítélésükre.
Farkas Lajos szerint nem a "taktika" a legjobb megközelítési mód. Helyette inkább úgy vegyünk részt a munkahelyen kívüli társas programokban, hogy az hitelesen képviseljen minket. Ez a hitelesség lehet a garanciája annak, hogy olyan mértékben és olyan gyakorisággal vegyünk részt, hogy jól tudjuk magunkat érezni, és ne legyenek különösebb ellenérzéseink ezekkel a "plusz" programokkal kapcsolatban. Ha sikerül, akkor valóban hozzátehet a jobb társas érvényesüléshez, a jobban együttműködő kollektíva kialakulásához - véli a szakértő.
Ha eddig azon gondolkodtunk, hogyan úszhatnánk meg a munkahelyen kívüli extra programokon való részvételt, akkor jobb, ha megbarátkozunk vele.
Mint Farkas Lajos kiemelte: nagyon célszerűtlen egy munkahelyen, ha nem veszünk részt a programokon és kívülállóvá válunk. Rendkívül megnehezíti az általános, emberi társas igényeink érvényesítését, az adott munkahelyi kultúra kifinomult megismerését és hasznosítását, gátolja a sikeres interakciót és jelentősen csökkentheti a társas támogatottságot. Csak nagyon ritka esetben lehet ez valamilyen szempontból indokolt, ám többnyire akkor sem következmények nélkül.

4. Mit, mikor és hogyan mondjunk?

A fentiek mellett szóban is tehetünk azért, hogy szerethetőek legyünk és nagyobb népszerűségnek örvendjünk a munkahelyen! A Mashable karrierportál összeállított egy listát, mellyel biztosan jó pontot szerezünk majd munkatársaink előtt:

"Segíthetek valamiben?"

Természetes, hogy a nap nagy részében saját munkánkra koncentrálunk, hiszen végső soron ez a feladatunk. De ha kollégáink azt veszik észre, hogy mindig túlságosan elfoglaltnak tűnünk és megközelíthetetlenek vagyunk, akkor befelé fordulónak, vagy magának valónak tarthatnak minket. Nézzünk fel a munkánkból és kérdezzük meg munkatársunkat, hogy min dolgozik és tudnánk-e valamiben segíteni. Nemcsak barátságosnak, de csapatjátékosnak is fognak minket tartani.

"Érdekelnének a részletek!"
Ha nincs időnk aktív segítségre, pár percünk biztosan akad arra, hogy meghallgassuk kollégánk ötleteit vagy új projektjét. Bizonyára ismerős az alábbi mondat: "Kiderült, hogy megújul a részlegünk, de nem akarlak untatni a részletekkel!" Ahelyett, hogy csupán bólintanánk, válaszoljuk ezt: "Engem érdekel, mesélj, mik lesznek a változások?" Ezzel a hozzáállással nemcsak empátiát, de elkötelezettséget is mutatunk kollégánk és a cég iránt.

"Mit gondolsz erről?"

Ha vezetőként vagy főnökként csapatunkhoz fordulunk és megkérdezzük őket, hogy egy bizonyos kérdéssel kapcsolatban mi a véleményük, rögtön megközelíthetőbbnek és szerethetőbbnek fogunk tűnni. Emellett beosztottjaink is úgy érzik majd, hogy számít a véleményük és értékes részei a közösségnek. Ha rendszeresen éreztetjük kollégáinkkal, hogy fontosak számunkra gondolataik, azzal azt sugározzuk feléjük, hogy törődünk velük, ez pedig szerethetővé tesz minket.

(Forrás: www.profession.hu)